Już ponad połowa rodzimych firm posiada strategię employer brandingową. Jak robią to najlepsi?

Polskie przykłady skutecznego budowania marki pracodawcy

Już ponad połowa rodzimych firm posiada strategię employer brandingową. Jak robią to najlepsi?

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw decyduje się na budowanie lub wzmacnianie swojej marki pracodawcy. Kilka firm od lat robi to na tyle skutecznie, że zdecydowałem się je Wam przedstawić.

PZU – konsekwentnie i skutecznie

Jednym z liderów polskiego employer brandingu jest PZU. Jeszcze kilkanaście lat temu firma była kojarzona z państwowym molochem. Dziś uchodzi za markę, dla której warto pracować.

Employer brandingową komunikację firmy można śledzić na Facebooku (LINK: https://web.facebook.com/pzukariera), LinkedInie (LINK: https://www.linkedin.com/company/pzu) oraz na Instagramie (LINK: https://www.instagram.com/pzukariera). Przedsiębiorstwo umieszcza też filmy EB na swoim kanale na YouTubie. W ramach działań employer brandingowych, PZU korzysta także z takich narzędzi jak: współpraca z liderami opinii (w tym organizacjami studenckimi i ambasadorami na uczelniach), udział w konferencjach branżowych, czy organizacja ciekawych wydarzeń dla studentów. Firma stawia przy tym na nieszablonową komunikację rekrutacyjną, z dystansem do siebie i abstrakcyjnym żartem. W poprzednich latach uwagę zwracały oryginalne spoty rekrutacyjne. Jej bohaterami były m.in. … kura albo ślimak jadący na żółwiu.

 

W połowie października 2018 roku PZU rozpoczęło kampanię „Taka praca ma sens”, której celem jest budowa wizerunku firmy jako jednego z najbardziej atrakcyjnych pracodawców w Polsce. Kampania akcentuje dwa wymiary pracy w PZU. Pierwszy z nich to zatrudnienie w prestiżowej i innowacyjnej firmie, która jest liderem na rynku finansowym. Drugi wymiar natomiast wskazuje na społeczny aspekt wykonywanej pracy, która niesie pomoc klientom w ważnych i niespodziewanych sytuacjach życiowych. Przekaz jest prosty: pracownicy PZU nie tylko realizują się zawodowo, ale także pomagają odzyskać spokój klientom, a niekiedy mogą uratować im życie.

W ramach kampanii, na 19 uczelniach w 13 miastach odbyły się szkolenia prowadzone przez ekspertów PZU. Pojawiły się także stoiska promujące PZU jako pracodawcę. Od 7 do 18 grudnia PZU zaprosi studentów na Dni Otwartego Biznesu do swojej siedziby w Warszawie. Spotkania będą dotyczyć takich dziedzin, jak: zarządzanie projektami i procesami, strategia i innowacje, IT, e-commerce, marketing, analizy w CRM, prosty język. Uczestnicy zmierzą się też z rozwiązaniem realnego case study.

Firma uruchomiła dedykowaną akcji stronę: https://www.pzu.pl/takapracamasens

Prudential stawia na wartości

Dużą pracę nad swoim wizerunkiem pracodawcy wykonała także firma Prudential. Jako, że profesja konsultanta ubezpieczeniowego nie jest łatwa i wiąże się z nią wiele często negatywnych stereotypów, to przed firmą, która weszła na polski rynek w marcu 2013 roku, było bardzo dużo pracy. Dlatego już rok później przedsiębiorstwo wypuściło serię reklam telewizyjnych pokazujących wartości przyświecające spółce.

W kwietniu 2015 roku firma rozpoczęła kampanię, której głównym celem było zaproszenie do współpracy osób poszukujących nowych wyzwań zawodowych. Przy okazji, spoty komunikowały jasne i uczciwe zasady współpracy ubezpieczyciela z jego przedstawicielami. To dlatego otwarcie opowiadają o blaskach i cieniach pracy w sektorze ubezpieczeń, zgodnie z najważniejszymi wartościami marki Prudential: uczciwością i dotrzymywaniem słowa.

Kampania oprócz spotów telewizyjnych oraz internetu objęła także prasę, nośniki zewnętrzne i środki komunikacji miejskiej.

Z myślą o osobach rozważających zdobycie doświadczenia zawodowego jako przedstawiciel ubezpieczeniowy, firma utworzyła specjalny serwis internetowy www.kariera-prudential.pl. Spoty telewizyjne można również obejrzeć na kanale przedsiębiorstwa w serwisie YouTube.

Graj z Leroy Merlin

Ciekawą kampanię employer brandingową uruchomiła w marcu 2018 roku firma Leroy Merlin „Dołącz do najlepszego zespołu” to pierwsza w Polsce kampania wizerunkowa, która zachęca kandydatów do aplikowania, bazując na sponsoringu reprezentacji Polski w piłce nożnej. Kampania została przygotowana w piłkarskim klimacie, który oddaje ducha zespołowości. Tytułowy najlepszy zespół to już ponad 10 tys. pracowników Leroy Merlin w Polsce.

Firma pokazuje m.in. że umowa o pracę to jej stały „fragment gry”, że nowi „zawodnicy” mają wpływ na grafik, że oferuje im „profesjonalny trening” wdrożeniowy, że w zespole Leroy Merlin mogą liczyć na akcjonariat, udział w zyskach, ciekawe benefity oraz dostęp do nowoczesnych narzędzi. W kreacjach przygotowanych na potrzeby kampanii Leroy Merlin pokazuje atmosferę entuzjazmu i zaangażowania, bliską tej panującej na boisku.

Oczywiście liczył się tu kontekst – przygotowania do mistrzostw świata w piłce nożnej. Leroy Merlin od 2016 roku jest oficjalnym sponsorem reprezentacji Polski w piłce nożnej. Podczas mistrzostw Polacy jednak nie błyszczeli. Ale to już kolejna kampania, w której podkreślane są wartości ważne dla firmy – wyjątkowa kultura organizacyjna, a co za tym idzie – świetna atmosfera pracy.

W listopadzie 2018 roku kampania „Dołącz do najlepszego zespołu” została wyróżniona w trzeciej edycji konkursu dla pracodawców – „Siła Przyciągania”, w kategorii „Najlepsza kampania Employer Branding”.

Dzięki IKEA każdy może być… zmianą

W marcu 2018 roku IKEA rozpoczęła kampanię employer brandingową „Ty jesteś zmianą”, która pokazuje wartości i kulturę firmy oraz zachęca otwartych, aktywnych ludzi do poznawania marki pracodawcy IKEA.

„Ty jesteś zmianą” pokazuje IKEA jako pracodawcę, który ceni przede wszystkim chęć zmieniania świata na lepsze, bycia w zgodzie ze sobą i wyznawanymi wartościami, otwartego na innych bez względu na wiek, płeć, doświadczanie czy pochodzenie. Pierwszej odsłonie kampanii towarzyszy spot, inspirowany prawdziwymi historiami pracowników IKEA.

Firma uruchomiła też nową stronę kariery (LINK: https://twojastronapracy.ikea.pl) oferującą spersonalizowane treści oraz możliwość aplikowania na wybrane stanowisko za pośrednictwem dowolnego formatu, który najbardziej odpowiada preferencjom kandydata (może to być tradycyjne CV, dokument tekstowy, film, prezentacja czy link do własnej strony internetowej).

Lidl zaczyna się od ludzi, o których się dba

Od 2016 roku Lidl prowadził kampanię EB pod hasłem „Lidl zaczyna się od ludzi”. Dzięki wielokanałowej komunikacji (z wykorzystaniem spotów radiowych, telewizyjnych, kinowych, reklamy prasowej i outdoorowej) firma nie tylko otrzymywała tysiące aplikacji, ale też realizowała cele wizerunkowe. Chciała pokazać się jako przyjazny pracodawca, w którym pracują normalni ludzie i to ludzie są dla firmy najważniejsi.

We wrześniu tego roku Lidl wdrożył nową kampanię EB. Tym razem hasłem przewodnim działań wizerunkowych jest „Więcej na radość z życia”. Pracodawca komunikuje swoje EVP i podkreśla, że dzięki benefitom pracowniczym, zatrudnieni mogą cieszyć się życiem także poza godzinami pracy.

Worek nagród Budimexu

Sposobem budowania marki pracodawcy jest także udział w konkursach, które pozwalają pozyskać wartościowe wyróżnienia branżowe. To system naczyń połączonych, ponieważ nagrody przyciągają najlepszych kandydatów, a najlepsi przyciągają nagrody. Tą drogą poszła m.in. firma budowlana Budimex, która może pochwalić się szeregiem nagród doceniających kulturę pracy w niej. Na swoim koncie ma m.in. następujące wyróżnienia: „Najbardziej Pożądany Pracodawca” 2016 roku, „Odpowiedzialny Pracodawca” (2017 rok), „Best Quality Employer” (2017), „Top Pracodawca” (2017), oraz godło „Inwestor w Kapitał Ludzki”. Te tytuły nie biorą się znikąd. Na przykład godło „Inwestor w Kapitał Ludzki” zostało przyznane po tym, jak pracownicy Budimeksu wzięli udział w anonimowym badaniu, w którym zapytani zostali o relacje z kolegami i przełożonymi, możliwości rozwoju czy warunki w pracy.

Firma sięga też po innowacyjne metody rekrutacji. Budimex stworzył m.in. Budimex Cup – to aplikacja pozwalająca w sposób obiektywny, a zarazem ciekawy rekrutować młodych pracowników.

Orbis dba o wnętrze

Niezwykle istotne dla budowania marki pracodawcy są wewnętrzne działania employer brandingowe. Takowe prowadzi m.in. Orbis. W corocznym „Badaniu zaangażowania pracowników” („Employee Engagement Survey”) firma sprawdza na ile pracownicy identyfikują się z marką. Poziom zaangażowania większości pracowników jest wysoki (68 proc. badanych), albo bardzo wysoki. Wskaźniki te potwierdzają, że transformacja kulturowa w Orbis zmierza we właściwym kierunku.

Inne przykłady

Szukacie większej liczby inspirujących przykładów? Zerknijcie na:

– strony kariery:
Future Processing (https://www.future-processing.pl/kariera/),
Freshmail (https://freshmail.pl/praca/),
Jeronimo Martins (https://karierawjm.pl/),
RTV Euro AGD (https://karieraweuro.pl/),
Agory (http://kariera.agora.pl/kariera/0,0.html)
Amazon (https://www.amazon.jobs/pl/landing_pages/praca)

– blog pracowniczy:
McDonald’s Polska (https://praca.mcdonalds.pl/blog)

– media społecznościowe:
KPMG (https://www.instagram.com/kpmgpoland),
Deloitte (https://www.instagram.com/deloitte.kariera),
EY (https://www.instagram.com/eyplkariera),
Comarch (https://www.instagram.com/praca_w_comarch),
Avon (https://www.instagram.com/avonkariera),
Capgemini (https://www.instagram.com/capgemini).

Masz pytania dotyczące employer brandingu? Chcesz efektywnie budować swoją markę pracodawcy wśród studentów? Pozyskać najlepszych z nich jako swoich pracowników? Zapraszamy do kontaktu ze specjalistami Polish Campus Marketing. Oferujemy Państwu bezpośrednią i rozległą komunikację marketingową ze studentami najważniejszych uczelni całego kraju. Portfolio Polish Campus Marketing obejmuje bogate możliwości medialno-marketingowe, od nośników cyfrowych po niestandardową aktywność, zapewniające skuteczne dotarcie do ponad miliona studentów w całej Polsce.



Wypełnij formularz by ściągnąć prezentację

Complete steps below to download the presentation